Vi får ofte spørsmål om hvordan man kan tjene penger på applikasjoner, og spesielt hvordan man kan tjene penger på en applikasjon som er gratis å laste ned. Det er mye enklere å nå ut til flere dersom applikasjonen er gratis å laste ned, men du tjener ikke penger på alle brukerne dine. Spørsmålet er om du tjener mer på at en viss prosent av brukerne dine betaler, eller om du tjener mer på å få betalt av alle brukerne, selv om de er færre.

Her er noen vanlige modeller for å tjene penger på en applikasjon.

Appen koster penger å laste ned

 

Person som står med bankkort og mobil i hånden

 

Oppsummert:

  • Fordelen er at du tjener penger på alle brukerne dine.
  • Bakdelen er at terskelen for å ta i bruk appen blir større, noe som vil resultere i færre brukere.

I noen få tilfeller er det en fordel å ha en app som koster penger å laste ned. Dersom du vurderer å lage en app som koster penger å laste ned, bør du undersøke om din målgruppe er villig til å betale for applikasjonen du lager – og hvor mange brukere du kommer til å miste.

Vår erfaring at det nesten alltid lønner seg med en applikasjon som er gratis å laste ned. De fleste tjener mer på å ha mange aktive brukere.

Begrenset gratis funksjonalitet og betalte tjenester

Noen applikasjoner gir brukerne delvis tilgang – en slags smakebit. Denne modellen lar brukeren få en del funksjonalitet, med mulighet for å full funksjonalitet mot en engangssum eller et abonnement. Spotify lar brukeren lytte til musikk gratis, mot at brukeren finner seg i å bli avbrutt av reklameinnslag mellom låtene. Noen applikasjoner gir brukerne mulighet til å teste ut all funksjonalitet i en viss tidsperiode. Deretter må brukeren betale for å fortsette å bruke applikasjonen.

Oppsummert:

  • Fordelen er at brukeren får mulighet til å teste alt før de kjøper full tilgang. Terskelen blir også lavere.
  • Ulempen er at du som regel trenger mange aktive brukere for å tjene penger.

Betalte tjenester (kjøp-i-app)

En annen metode for å tjene penger på en app, er å tilby en gratis versjon av din app, men ha valgfrie, betalte tilleggsfunksjoner. Denne metoden blir ofte brukt i spillapplikasjoner der brukeren oppfordres til å kjøpe nye nivåer, utstyr og penger og diamanter som de kan bruke i spillet.

Oppsummert:

  • Fordelen er at terskelen for å laste ned applikasjonen er lavere.
  • Bakdelen er at du som regel trenger mange aktive brukere for å tjene penger.

Vi skiller mellom betalte tjenester som er «forbruksvarer» og «kapitalvarer».

Forbruksvarer

Forbruksvarer er tjenester eller funksjoner som brukeren kan kjøpe, bruke opp – og kjøpe på nytt.

Denne metoden gir ofte tilbakevendende kunder fordi brukeren ofte vil gjøre et nytt kjøp når varen er benyttet. Candy Crush Saga benytter seg av denne metoden ved at brukeren kan kjøpe ekstra liv for å spille mer. Når brukeren har brukt opp de ekstra livene, kan brukeren kjøpe flere liv.

 

Bildet viser at brukeren får mulighet til å kjøpe liv dersom de går tom for liv på candy crush saga

 

Et annet eksempel er Finn.no, som gir brukeren mulighet til å fremheve en annonse mot betaling.

Kapitalvarer

Kapitalvarer er betalte funksjoner eller tjenester som brukeren kan bruke så mye de vil. Et eksempel på dette er Apple Music, der brukeren kan betale for en sang eller et album, og deretter lytte så mye de vil.

 

Annonsering i applikasjonen og andre kombinasjoner

De som oppnår best effekt av annonsering i applikasjoner, er de som har annonser som er relevant for målgruppen. Det finnes mange måter å tjene penger på reklame. Annonsører kan betale for antall visninger, klikk eller konverteringer. Video gir ofte flere klikk eller konverteringer enn andre formater.

Oppsummert:

  • Så lenge applikasjonen har mange aktive brukere, kan reklame være en god inntektskilde.
  • Ulempen er at irrelevant reklame kan oppleves som «støy».

Andre kombinasjoner

Noen applikasjoner kombinerer de overnevnte metodene:

  • Full tilgang til all funksjonalitet, men med mulighet for å betale for å slippe unna reklame.
  • Mulighet til å se på reklamevideoer for å få ekstra funksjonalitet i applikasjonen (for eksempel å se reklame for å få diamanter eller penger som kan brukes i et spill).

Finn ut hva som fungerer

Spørsmålet er om du tjener mer på at en viss prosent av brukerne dine betaler, eller om du tjener mer på å få betalt av alle brukerne, selv om de er færre. For å velge riktig modell, bør du undersøke hva «konverteringsraten» (hvor mange brukere som blir betalende kunder) er på andre løsninger, og måle resultatene opp mot hverandre.

Uansett hvilken modell du velger, bør du fokusere på å skaffe deg så mange aktive brukere som mulig.

Gratis sjekkliste for planlegging av din applikasjon

Vi vet godt at det er mye å sette seg inn i når man skal lage en applikasjon for første gang. Derfor har vi laget en gratis sjekkliste for deg som drømmer om å lage din egen applikasjon. Eller for deg som allerede er i gang med planlegging eller utvikling, men som trenger litt «veiledning».

 

More Cases

view all rightt